Rastlös man med en underbar huvudvärk...

Det här kan vara en av mina minst produktiva dagar i mitt några dagar dryga 23-åriga liv. Låg i natt med jordens frossa och bara låg och skakade och kunde inte sova. Det är det typiska tecknet för sjukdom för mig. Så idag har jag bara slappat sönder mig själv med några avsnitt av solsidan. När huvudet bankar som att hjärnan vill ramla ut finns inte orken för så mycket mer än så. Så får ta och be om ursäkt till mina gruppkamrater i skolan att jag inte kunde bidra med något idag. Imorgon återvänder jag och förhoppningsvis har detta lagt sig då.

Sitter nu och funderar på om det inte kan vara dags att kika igenom Inception igen. Känns som en sån film man bör se minst två gånger innan alla bitar faller på plats.

Fick för övrigt också betyget på personporträttet till kursen tidningsredigering nyss. Ett G+ blev det. Har aldrig riktigt gillat dom där plussen. Vet inte riktigt om uppsåtet är att det ska vara en liten egoboost för människan som får betyget. Lite trist också att jag torskade på min mindre bild av dom två bilderna jag använde mig av. Lite trist men samtidigt ska jag inte gnälla. Det är trots allt ett G med råge och förutom just bilden hade hon inget att kommentera.

Sen fick jag min egna lilla egoboost tidigare idag då en representant från Karma-eventet hade, tydligen med tips från en klasskamrat, headhuntat mig och ville att jag ska skriva en krönika till deras magasin i vår. Det var skoj och dessutom får jag ju göra det jag tycker om bäst så självklart tackade jag ja till det. Skoj... 

Fick precis också ett tips om soloprojektet ifrån The Killers sångare. Brandon Flowers...slå på spotify. Låter riktigt lovande faktiskt.


Söndagsångest...

Jobbig dag idag. Vaknade aspigg och glad men under dagen har bakfyllan (vilket jag inte förstår alls hur jag kan vara) och ångesten krypit sig på smygande. Jag skötte mig fint igår på Fyllan i Villan och var väl en av dom nyktrare på stället precis som jag ser till att jag gör numera. Det var verkligen kul och det verkade som att dom flesta hade en riktigt bra kväll igår vilket var grymt. Tänk om strömavbrottet hade hängt i hela kvällen bara. Hur hade då kvällen slutat?

Men oavsett så finns det mycket som gnager i mig...fan också, borde vara glad.

A Beautiful mind...

Har precis sett en av mina absoluta favoritfilmer. A Beautiful mind med Russel Crowe. Den mannen kan både det här med att skådespela och att välja filmer efter kvalité. Ruskigt imponerande. Tänk bara på en sån som Will Smith. Han tillhör, för mig, toppskicktet av skådespelareliten. Man blir aldrig besviken på hans insats i filmerna han deltar i. Men, många av dom filmerna han har varit med i dom senaste åren har inte direkt varit top notch tycker jag. Seven Pounds, visst. Sjukt bra film! Men filmer som Hancock och I Am Legend tycker jag personligen inte alls om. Dock, som skrivet, gör han alltid en riktigt bra skådespelarinsats. Jag har tänkt lite på det där och frågan är om han inte är den bäste. Just ja, tillbaka till tråden igen. Frågan är dock om Will Smith är särskilt bra på att läsa manus, eller förstå vilka filmer som kommer att växa sig stora (finns garanterat någon kopia av Ari Gold bakom där också som ligger bakom dom flesta besluten). 

A Beautiful mind var det också ja. Jävligt bra film! Man tycker så synd om alla inblandade karaktärer. Sen att jag har läst just John Nash som hela filmen bygger på gör det hela ju inte mindre intressant för mig måste jag skriva. 

Morgondagen blir både en skön och stressig dag för undertecknad. Eftersom jag är programledare för magasinet imorgon så hänger väldigt mycket på mig. Jag har faktiskt inte hunnit blivit nervös alls än men det lär komma där strax innan när alla påor och avor och frågorna till gästen ska vara relativt bra inlärda. Men det blir kul, jag är taggad. Det är en skön adrenalinkick att känna att allt hänger på en. Gäller bara att prestera då också. 



 

Man måste bara älska låten. Hatar Granis lite grann för att ha varit i London och sett Goo Goo Dolls som förband till Counting Crows. Det är helt sinnessjukt ju. Går inte att hitta så mycket bättre spelningar än så...

Nej, nu blir det ett grymt citat och sen Seven Pounds på det. Blev sugen på den efter att jag tänkte på Will Smith...

"The two most important things in life are good friends and a strong bullpen (avbytarbås)." - Bob Lemon

Håkan Hellström - Två steg från paradise...

Fick ett tips förra veckan ifrån mina kära vänner som lever livet i Thailand för tillfället att jag bör lyssna på Håkan Hellströms nya singel "Två steg från Paradise". Det var verkligen precis så roligt som dom beskrev det. Han låter verkligen som Björne i Björnes magasin. Det är askul!




Haha, låter som han sjunger sniiiiiigel där i början också. Sådant kan verkligen förgylla ens vardag.


Ser redan fram mot helgen...

Blir väldigt kort detta. Sitter egentligen här och måste verkligen sova inför morgondagen då jag ska upp tidigt till skolan.

Vilken helg det kan bli nästa helg. Först SPIIK:s innebandy på fredagen och sedan Fyllan i Villan med alla Jomare och tidigare meppare, om nu några såna gamlingar visar sig. Just nu känns det som den sista riktigt fina helgen innan julen särar på oss alla utbölingar här i Kalmar.

Kvällen har varit en riktigt fin med först en enkel liten vardagsmiddag med Prakke och sedan allmänt skönt häng med honom och Johannes. Sköna lirare det där.

Läser för övrigt "Vi som aldrig sa hora" av Ronnie Sandahl nu. Han får mig väldigt inspirerad att skriva en bok själv nu faktiskt. Han skriver så enormt bra den mannen. Man måste bara älska det sätt han skriver på. En föregångare, helt klart. 
 


"Var inte rädd för att använda de talanger du har, för tänk så tysta skogarna skulle vara om inga fåglar sjöng förutom de som sjöng bäst."

Henry Van Dyke


Vad jag vill uppnå...

Det kan vara så att jag har en mycket smal stig att balansera mig på här i journalisternas egotrippade värld. Jag har tänkt på det tidigare men har inte riktigt våga erkänna det för mig själv. Är jag så tafatt? Har jag inget mer att erbjuda till nyhetstörstande sensationssökare?

Just nu roddar alla vi i JOM 09a omkring uppe bland radiolokalerna och försöker lyckas med det där perfekta scoopet som P4 i Kalmar skulle sända i sina nyhetssändningar. Vi springer runt på stan med våra radioutrustningar (marantzen) som en övertaggad Carolina Gynning på ecstasy. Det har sin charm. Det förtjänar sin naturliga del i vår utbildning. Men blir jag taggad, nej. Jag blir mest trött på hetsen. Och även om jag faktiskt tycker om att jobba med mediet radio är det inte där min talang finns. Det är inte där jag trivs allra bäst. Det är inte där jag gör mig själv mest rättvisa. 

Samma känsla infann sig för mig under videokursen. Jag tycker om mediet och jag behärskar det utan att sticka ut ur mängden. Jag var glad varje dag då min grupp hade ansvaret över studion då jag visste att jag inte skulle behöva stressa omkring och jaga intervjuer med människor som inte alls har något intresse för att ställa upp.

För att inte tala om kursen tidningsredigering. Där ville jag bara få bort mina obligatoriska sidor och uppslag och sedan bara ta mig bort ifrån skolan.

Jag tycker om att göra nyheter. Jag tycker om att göra saker jag efteråt kan känna mig stolt över. Det är det jag brinner för. Men, det är fasen inte där jag är bäst heller. Dessutom har den här utbildningen en tendens att ganska snabbt sålla agnarna ifrån vetet. Då alla som läser den här utbildningen har en talang de vördar och sköter om som om det vore deras nyfödda bebis förstår man rätt snabbt vart i ledet man ska ställa sig. Vart ens talang kan ta en helt enkelt.

Troligen har jag alldeles för stora tankar om mig själv och en alldeles för hög ambitionsnivå. Men jag har insett det. Jag vill inte ge mig in i något där jag inte känner att jag kan bli bäst. Jag vill bli bäst. Känner jag att jag inte kan bli det sjunker min kreativitet och min vilja därefter.

Jag säger dock inte att jag kommer bli bäst. Jag säger inte ens att jag i närheten kommer att bli bäst (vem nu som kan avgöra det i den här branschen). Men, jag vill hela tiden behålla den där glöden som håller hoppet tänt om att jag faktiskt kan bli bäst. Annars tror jag inte att jag kommer att trivas i det långa loppet vart än jag nu hamnar någonstans.

Min dröm, min bebis är att jag kan förmedla fram en känsla. Få människor som läser, tittar eller lyssnar på det jag gör att bli berörda, arga, ledsna, glada, känna igen sig eller bara att tänka till en extra sekund. Det är det jag strävar efter och det är det jag vill göra. Och hittils har jag bara hittat ett sätt att nå ut till människor på det sättet inom journalistiken. Krönikor. Det är med krönikor eller reportage jag känner att jag når ut till människor på det sättet jag vill. Mitt största intresse är inte att informera, mitt största intresse är att beröra. Kanske ska jag försöka mig på en karriär som författare istället. Dock, en mer nischad och knappnålstunn väg i journalistiken kan man knappast välja. Samtidigt som det triggar skrämmer det. Kommentarerna är många: "Det vill ju alla", "Vem lyckas att bli krönikör bara sådär då?". Nej, det är inte många men så länge jag behåller tanken om att jag ska bli bäst slår det undan alla dessa kommentarer. Det är det som driver mig och jag försöker lära mig av mina misstag varje dag. Vad kan jag göra bättre? Blev det där för pretantiöst eller lyckades jag balansera mig med jämvikt på linan?

Det är en lång väg att vandra men jag måste tro på det. Annars har jag ingenting här att göra.

Slänger upp ett par texter jag har gjort under tiden här i Kalmar. Det är ungefär något sånt jag vill jobba med även om jag fortfarande inte utesluter andra medier. Det är trots allt det bästa med min utbildning. 


Först platsreportaget till kursen intervjua och skriva på hösten i ettan.

"Högljudda byggnadsarbetare. Skönsjungande gymnasielever. Propert klädda pensionärspar. Bland stegar och arbetsverktyg var de alla samlade under den ståtliga ljuskronan i Kalmars Domkyrka på världsaidsdagen.

”Som du kanske har förstått. Jag är hos dig igen. Jag försvann ett tag på vägen. Men jag saknade dina sinnen.” En tonårig kille med rufsigt hår och manchesterkavaj fyller Kalmar Domkyrka med sin sång. Men det är något som inte stämmer. Ekot studsar tillbaka för snabbt. Lars Winnerbäcks melankoliska textrader får inte det utrymme de förtjänar.

I vägen för den annars så stämningsfulla akustiken hänger en vit plastvägg som sträcker sig från den gråblå heltäckningsmattan upp till det nästan farligt höga taket. Bakom plastväggen dånar hammare och klingor i ojämn takt. Genom fyra småfönster lyser ett gult och intetsägande ljus in på trötta bruna stolar. Med blyga, nästan smygande steg går en byggnadsarbetare in genom en dörr i plastväggen. Han ser ut att vilja ta en paus i sitt ihärdiga hamrande. En manlig präst iförd en vit mässkjorta och en lila stola skyndar till honom tillmötesgående. Med respektfullt viskande tittar de båda upp på den närmast gigantiska ljuskronan som stillsamt hänger ner från taket. Detaljerna är få men tillräckligt utpräglade för att få Antikrundans programledare att dregla mer än Pavlovs hundar. De beundrar.

– Troende eller inte, det spelar ingen roll. Vi har en viktig roll. Kyrkan är en plats för sökande, en plats att gå till då man tvivlar. Kyrkan är en plats som väcker hopp, förklarar kyrkoherde Peter Wenehag.

Längst fram i den provisoriska kyrkan fortsätter gymnasieeleverna sina repetitioner till ljudet av sin oönskade basist i väggen bredvid. Nästa låt är Bryan Adams välsmorda ballad ”Everything I do, I do it for you”. Med ett yvigt kroppsspråk och ett stort självförtroende tar en kort entusiastisk rödhårig tjej i de äldre tonåren ton. Till ljuv stämma slocknar två utbrända ljus i den stilfulla minnesljusstaken. Luften tog slut. Ljusen fick ett värdigt avslut och för att visa sin tacksamhet lämnar de efter sig en gemytlig doft av intimitet. 

– Att få tända ett ljus är väldigt viktigt för många. Det blir som en symbolhandling och det ger frid att, bara någon gång ibland, komma hit till kyrkan och få skänka en extra tanke till familj och vänner som har gått bort, berättar Peter Wenehag med jakande ögon.

 I ena hörnet står ett vackert uppklätt äldre par och låter blickarna vördningsfullt följa de fyra marmorpelarna med guldskrud. Nyfikna på kyrkans detaljer läser de också det latinska citatet som beskyddande vakar över kyrkan. ”Stig in genom Hans portar under trosbekännelsen, in i Hans salar med lovsång. Bekänn honom och lovprisa Hans namn.”

I andra hörnet, intryckt intill leksakshörnan och kyrkans vykortförsäljning, skriver en ung man med rastaflätor i kondoleansboken. Han låter pennan flyta fram över det tjocka pappret med elegans. Varje ord han skriver är av stor betydelse. Under tiden börjar kyrkan långsamt fyllas på med frusna och hopkurade människor utifrån. Alla vill de, av olika anledningar, besöka Kalmar Domkyrka på världsaidsdagen. Trots hamrande oljud och trånga utrymmen."


Sedan min senaste krönika till Östran.

Kontrasterna är höstens melodi

"Med höga axlar och stela rörelser trär jag benet över min blöta cykel som knappt orkar stå emot regnets rostattacker. Medan vinden ivrigt försöker ta segel i min skyddande luva mumlar jag något om varmare breddgrader. Hösten har redan tagit oss alla med ett strypande grepp runt halsen.

Nu är det nästan bara den omutlige optimisten som inte suckar åt årstiden som gör oss både trötta och förkylda. Ändå kan jag inte låta bli att tänka, är inte hösten en helt okej årstid ändå? Varje år vid den här tidpunkten går jag in i någon slags ego-dvala. En dvala där jag, utan att skämmas, tillåter mig själv att frossa i melankolisk musik, sentimentala filmer och kilovis med godis. Egocentrerad kvalitetstid när den är som bäst.

Det har gått så långt nu att jag till och med, efter en lång dag, kan längta till att tända några ljus, krypa ner under en varm filt och rulla igång någon tårdrypande dramafilm. Tragiskt? Definitivt! Destruktivt? Vissa skulle säga det. Välbehövligt? Ja, jag tror det. Hösten som årstid tenderar att få oss inåtvända och gnälliga. Vi känner igen känslan av stelfrusna fingrar. Eller för den delen valet av den där något för varma koftan som får oss att svettas lite mer än vad vi tycker är bekvämt i lunchkön på jobbet.

Något som vi däremot lätt glömmer är hur gott kvällsteet blir. Eller hur ljuvligt det plötsligt blir med något så trivialt som en varm dusch. Varmt och kallt, blött och torrt, ljust och mörkt. Alla är de kontraster som får oss att uppskatta vardagliga ting som vi annars inte tänker på. Och jag trivs med det. Det är som att hösten tar ner mig på jorden igen efter sommarens flyktiga och ibland hektiska dagar. Hemmet blir ett hem och täcket fyller återigen sin funktion.

Så, visst skulle jag ljuga om jag skrev att Koh Samuis stränder inte kommer locka i höst. Men, i år ska jag åtminstone försöka att hoppa upp på cykeln, njuta av den friska vinden och vid svaga ögonblick, alltid komma ihåg att Counting Crows och en varm filt väntar där hemma."  



Det handlar om att få friheten att få måla med språket, att få göra någonting kreativt som man själv känner att ger någonting. I alla fall för mig.

Och så sist men inte minst...Daniel Adams-Ray. Nu är han kung.



Uppe på tapeten igen...

Ja, det har hänt mycket sedan sist. Tänkte att kvällar som dessa kan det vara värt att ta upp det här med bloggandet. Att skriva är ju trots allt bland det bästa jag vet. Lite motsägelsefullt är dock att jag sitter här och skriver nu istället för att skriva min intervju med Fredrik Malmström som jag gjorde igår. Men, med allt material ska det inte behöva ta mycket tid att plita ihop det...

Märkligt att nu när jag sitter här så har jag egentligen inte alls mycket att dela med mig. Jag är inte särskilt sugen att göra detta till en "vad-jag-har-gjort-under-dagen-blogg". Även om det naturligtvis kommer att bli lite så, så vem fan vill läsa det liksom? Kul mening för övrigt. Som om jag skrev detta bara för folket...eller?

Något som jag har börjat tänkt på är det här med kylan som börjar krypa en allt närmre kroppen nu. Jag har gått igenom en förändring här nere i Kalmar tror jag. Eller är det bara skillnaden på kylan jag hatar. Jag har alltid tyckt att det är rätt mysigt med några minusgrader som friskar upp men här nere på den småländska kusten vill jag bara krypa ner under täcket och gömma mig. Men jag tror att kylan är mer ruggig här än i Gävle. Luften hemma i Gästrikland är lite torrare och det är nog bättre när temperaturen sjunker någon grad under noll tror jag. (Att ta upp det här med vädret när man inte har något annat att ta upp är lämpligt har jag hört...)

Dock vet jag inte om jag vill riktigt ha det riktigt så kallt som på Åre-resan förra februari. Mellan 20 och 30 grader minus i backen var tydligen inte alls populärt för min näsa och fartränderna som följde med längs med näsan. Då var man riktigt snygg med köldskador över en stor del av ansiktet. Förstod att det var allvar när Martin sa åt mig på sin skånska att jag nog borde "väerrrrma mig i väerrrrmestuuyuugan" eftersom hela mitt ansikte var en blandning av likblekt, lila och blått. Väldigt kul att gå ut varje kväll så vill jag lova. Men men, galet rolig resa i alla fall.

Vill också ta upp Italiens sköna landsfader Silvio Berlusconi. Finns inte nog med skällsord för att beskriva denna vidriga och vedervärdiga människa med munnen full av tandproteser. Förra veckan försökte Mr. Smajlfejs att få sin 18-åriga musa Ruby frigiven från sina misstankar om snatteri. Berusconi ska då, vad jag förstår det som personligen, ha ringt till den "berörda" polisstationen och sagt att de måste frige henne eftersom hon var släkt med Egyptens president. Det var bara det att han ljög ihop hela historien då hon inte alls var släkt med presidenten. När detta sedan kom upp på tapeten gick han i ett tal till folket ut och sa följande:
"Visst tycker jag om att titta på vackra flickor. Men det är ju trots allt bättre än att vara bög"
Det sjukaste i historien är ändå att det visat sig i mätningar att Berlusconi är mest populär bland unga kvinnor som tycker om att ha "en stark man" som ledare i landet. Karln är riktigt fin så...

Jag har en vana av att kasta ut något tänkvärt (eftersom jag är en riktig citatnörd och älskar pretantiösa sådana), roligt eller helt enkelt bara bra citat här också och detta inlägg ska icke bli något undantag. Tror detta inläggs citat få bli en lite roligare variant som Granis yttrade i någon gång i September...

Någon frågar... "Kan man dö av knark?
Granis: "Nä, det är bara av dumma saker man gör av knark, som till exempel att att sluta ha puls eller att få en hjärtattack..."

Skön snubbe den där bergsindiern...=)

grabbarna

München 2006...tänk att en är i sydostasien, en i Spanien, en i Gävle och en i Kalmar...

RSS 2.0