Vad jag vill uppnå...

Det kan vara så att jag har en mycket smal stig att balansera mig på här i journalisternas egotrippade värld. Jag har tänkt på det tidigare men har inte riktigt våga erkänna det för mig själv. Är jag så tafatt? Har jag inget mer att erbjuda till nyhetstörstande sensationssökare?

Just nu roddar alla vi i JOM 09a omkring uppe bland radiolokalerna och försöker lyckas med det där perfekta scoopet som P4 i Kalmar skulle sända i sina nyhetssändningar. Vi springer runt på stan med våra radioutrustningar (marantzen) som en övertaggad Carolina Gynning på ecstasy. Det har sin charm. Det förtjänar sin naturliga del i vår utbildning. Men blir jag taggad, nej. Jag blir mest trött på hetsen. Och även om jag faktiskt tycker om att jobba med mediet radio är det inte där min talang finns. Det är inte där jag trivs allra bäst. Det är inte där jag gör mig själv mest rättvisa. 

Samma känsla infann sig för mig under videokursen. Jag tycker om mediet och jag behärskar det utan att sticka ut ur mängden. Jag var glad varje dag då min grupp hade ansvaret över studion då jag visste att jag inte skulle behöva stressa omkring och jaga intervjuer med människor som inte alls har något intresse för att ställa upp.

För att inte tala om kursen tidningsredigering. Där ville jag bara få bort mina obligatoriska sidor och uppslag och sedan bara ta mig bort ifrån skolan.

Jag tycker om att göra nyheter. Jag tycker om att göra saker jag efteråt kan känna mig stolt över. Det är det jag brinner för. Men, det är fasen inte där jag är bäst heller. Dessutom har den här utbildningen en tendens att ganska snabbt sålla agnarna ifrån vetet. Då alla som läser den här utbildningen har en talang de vördar och sköter om som om det vore deras nyfödda bebis förstår man rätt snabbt vart i ledet man ska ställa sig. Vart ens talang kan ta en helt enkelt.

Troligen har jag alldeles för stora tankar om mig själv och en alldeles för hög ambitionsnivå. Men jag har insett det. Jag vill inte ge mig in i något där jag inte känner att jag kan bli bäst. Jag vill bli bäst. Känner jag att jag inte kan bli det sjunker min kreativitet och min vilja därefter.

Jag säger dock inte att jag kommer bli bäst. Jag säger inte ens att jag i närheten kommer att bli bäst (vem nu som kan avgöra det i den här branschen). Men, jag vill hela tiden behålla den där glöden som håller hoppet tänt om att jag faktiskt kan bli bäst. Annars tror jag inte att jag kommer att trivas i det långa loppet vart än jag nu hamnar någonstans.

Min dröm, min bebis är att jag kan förmedla fram en känsla. Få människor som läser, tittar eller lyssnar på det jag gör att bli berörda, arga, ledsna, glada, känna igen sig eller bara att tänka till en extra sekund. Det är det jag strävar efter och det är det jag vill göra. Och hittils har jag bara hittat ett sätt att nå ut till människor på det sättet inom journalistiken. Krönikor. Det är med krönikor eller reportage jag känner att jag når ut till människor på det sättet jag vill. Mitt största intresse är inte att informera, mitt största intresse är att beröra. Kanske ska jag försöka mig på en karriär som författare istället. Dock, en mer nischad och knappnålstunn väg i journalistiken kan man knappast välja. Samtidigt som det triggar skrämmer det. Kommentarerna är många: "Det vill ju alla", "Vem lyckas att bli krönikör bara sådär då?". Nej, det är inte många men så länge jag behåller tanken om att jag ska bli bäst slår det undan alla dessa kommentarer. Det är det som driver mig och jag försöker lära mig av mina misstag varje dag. Vad kan jag göra bättre? Blev det där för pretantiöst eller lyckades jag balansera mig med jämvikt på linan?

Det är en lång väg att vandra men jag måste tro på det. Annars har jag ingenting här att göra.

Slänger upp ett par texter jag har gjort under tiden här i Kalmar. Det är ungefär något sånt jag vill jobba med även om jag fortfarande inte utesluter andra medier. Det är trots allt det bästa med min utbildning. 


Först platsreportaget till kursen intervjua och skriva på hösten i ettan.

"Högljudda byggnadsarbetare. Skönsjungande gymnasielever. Propert klädda pensionärspar. Bland stegar och arbetsverktyg var de alla samlade under den ståtliga ljuskronan i Kalmars Domkyrka på världsaidsdagen.

”Som du kanske har förstått. Jag är hos dig igen. Jag försvann ett tag på vägen. Men jag saknade dina sinnen.” En tonårig kille med rufsigt hår och manchesterkavaj fyller Kalmar Domkyrka med sin sång. Men det är något som inte stämmer. Ekot studsar tillbaka för snabbt. Lars Winnerbäcks melankoliska textrader får inte det utrymme de förtjänar.

I vägen för den annars så stämningsfulla akustiken hänger en vit plastvägg som sträcker sig från den gråblå heltäckningsmattan upp till det nästan farligt höga taket. Bakom plastväggen dånar hammare och klingor i ojämn takt. Genom fyra småfönster lyser ett gult och intetsägande ljus in på trötta bruna stolar. Med blyga, nästan smygande steg går en byggnadsarbetare in genom en dörr i plastväggen. Han ser ut att vilja ta en paus i sitt ihärdiga hamrande. En manlig präst iförd en vit mässkjorta och en lila stola skyndar till honom tillmötesgående. Med respektfullt viskande tittar de båda upp på den närmast gigantiska ljuskronan som stillsamt hänger ner från taket. Detaljerna är få men tillräckligt utpräglade för att få Antikrundans programledare att dregla mer än Pavlovs hundar. De beundrar.

– Troende eller inte, det spelar ingen roll. Vi har en viktig roll. Kyrkan är en plats för sökande, en plats att gå till då man tvivlar. Kyrkan är en plats som väcker hopp, förklarar kyrkoherde Peter Wenehag.

Längst fram i den provisoriska kyrkan fortsätter gymnasieeleverna sina repetitioner till ljudet av sin oönskade basist i väggen bredvid. Nästa låt är Bryan Adams välsmorda ballad ”Everything I do, I do it for you”. Med ett yvigt kroppsspråk och ett stort självförtroende tar en kort entusiastisk rödhårig tjej i de äldre tonåren ton. Till ljuv stämma slocknar två utbrända ljus i den stilfulla minnesljusstaken. Luften tog slut. Ljusen fick ett värdigt avslut och för att visa sin tacksamhet lämnar de efter sig en gemytlig doft av intimitet. 

– Att få tända ett ljus är väldigt viktigt för många. Det blir som en symbolhandling och det ger frid att, bara någon gång ibland, komma hit till kyrkan och få skänka en extra tanke till familj och vänner som har gått bort, berättar Peter Wenehag med jakande ögon.

 I ena hörnet står ett vackert uppklätt äldre par och låter blickarna vördningsfullt följa de fyra marmorpelarna med guldskrud. Nyfikna på kyrkans detaljer läser de också det latinska citatet som beskyddande vakar över kyrkan. ”Stig in genom Hans portar under trosbekännelsen, in i Hans salar med lovsång. Bekänn honom och lovprisa Hans namn.”

I andra hörnet, intryckt intill leksakshörnan och kyrkans vykortförsäljning, skriver en ung man med rastaflätor i kondoleansboken. Han låter pennan flyta fram över det tjocka pappret med elegans. Varje ord han skriver är av stor betydelse. Under tiden börjar kyrkan långsamt fyllas på med frusna och hopkurade människor utifrån. Alla vill de, av olika anledningar, besöka Kalmar Domkyrka på världsaidsdagen. Trots hamrande oljud och trånga utrymmen."


Sedan min senaste krönika till Östran.

Kontrasterna är höstens melodi

"Med höga axlar och stela rörelser trär jag benet över min blöta cykel som knappt orkar stå emot regnets rostattacker. Medan vinden ivrigt försöker ta segel i min skyddande luva mumlar jag något om varmare breddgrader. Hösten har redan tagit oss alla med ett strypande grepp runt halsen.

Nu är det nästan bara den omutlige optimisten som inte suckar åt årstiden som gör oss både trötta och förkylda. Ändå kan jag inte låta bli att tänka, är inte hösten en helt okej årstid ändå? Varje år vid den här tidpunkten går jag in i någon slags ego-dvala. En dvala där jag, utan att skämmas, tillåter mig själv att frossa i melankolisk musik, sentimentala filmer och kilovis med godis. Egocentrerad kvalitetstid när den är som bäst.

Det har gått så långt nu att jag till och med, efter en lång dag, kan längta till att tända några ljus, krypa ner under en varm filt och rulla igång någon tårdrypande dramafilm. Tragiskt? Definitivt! Destruktivt? Vissa skulle säga det. Välbehövligt? Ja, jag tror det. Hösten som årstid tenderar att få oss inåtvända och gnälliga. Vi känner igen känslan av stelfrusna fingrar. Eller för den delen valet av den där något för varma koftan som får oss att svettas lite mer än vad vi tycker är bekvämt i lunchkön på jobbet.

Något som vi däremot lätt glömmer är hur gott kvällsteet blir. Eller hur ljuvligt det plötsligt blir med något så trivialt som en varm dusch. Varmt och kallt, blött och torrt, ljust och mörkt. Alla är de kontraster som får oss att uppskatta vardagliga ting som vi annars inte tänker på. Och jag trivs med det. Det är som att hösten tar ner mig på jorden igen efter sommarens flyktiga och ibland hektiska dagar. Hemmet blir ett hem och täcket fyller återigen sin funktion.

Så, visst skulle jag ljuga om jag skrev att Koh Samuis stränder inte kommer locka i höst. Men, i år ska jag åtminstone försöka att hoppa upp på cykeln, njuta av den friska vinden och vid svaga ögonblick, alltid komma ihåg att Counting Crows och en varm filt väntar där hemma."  



Det handlar om att få friheten att få måla med språket, att få göra någonting kreativt som man själv känner att ger någonting. I alla fall för mig.

Och så sist men inte minst...Daniel Adams-Ray. Nu är han kung.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0